A drónok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek szakmai berkekben és a lakosság körében egyaránt, a jelenség szükségessé teszi a drónhasználat szabályozását. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának december elején tartott éves konferenciája a drónok biztonságos üzemeltetését elősegítő jogi háttér megalkotására hívta fel a figyelmet, a légiközlekedésről szóló törvény módosítása 2017. január 1-jén lép hatályba.
A Lechner Tudásközpont tevékenységében egyre fontosabb szerepe van az építészeti célú légi adatgyűjtésnek, amely feladatokat könnyen és jó minőségben támogathatják pilóta nélküli légijárművek (UAV-k, azaz közismertebb nevükön drónok). Ezért fontosnak érezzük, hogy minden jogszabályi változást figyelemmel kísérjünk, és lehetőségeinkhez mérten támogassuk a jogszabályalkotók munkáját.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala szervezésében december elején is sor került arra a 2013 óta évente megrendezett konferenciára, amelyen a hazai szakma meghívott képviselői ezúttal is. A szakmai nap apropóját az adta, hogy a közelmúltban igencsak megszaporodtak az UAV-k az egész világ, így Magyarország légterében is, az ünnepek után ez a szám pedig valószínűleg csak még tovább fog emelkedni. Ennek következtében sürgetővé vált a drónok biztonságos üzemeltetését elősegítő jogi háttér megalkotása. Bár a légiközelekdésről szóló 1995. évi XCVII. törvény módosítása majd csak 2017. január 1-től lép hatályba és a lényegi kérdéseket szabályozó végrehajtási rendelet még csak készül, de már láthatjuk, hogy mik a jogalkotó szándékai. Egyértelműen racionális egy szabályozás létrehozása, amelynek célja a kockázatot jelentő, képzettség nélküli drónhasználat visszaszorítása – így végső soron csökkentenék a drónok bejelentés nélküli használatából fakadó, a magyar légtérben is megjelenő kockázatot.
Ennek fényében a jövőben komoly szigorításra számíthatunk. Csakúgy mint most, a nem hobbicélú repülés tevékenységi engedélyhez lesz kötött, továbbá minden repülés előtt az UAV kezelője köteles lesz ellenőrizni, hogy a helyi légtér foglalt, avagy szabad-e (esetleg állandó vagy ideiglenes légtérzár van-e érvényben). Változás azonban, hogy ezt már nem kizárólag a Légügyi Hivatal ellenőrizheti, hanem sok esetben a rendőrség is nagyobb jogkörrel intézkedhet.
A szabályozás sokak számára meglepően szigorúnak tűnhet, hiszen hazai léptékben is több ezer kedvező áron elérhető, párszáz grammos drón került már használatba – az ilyen játékeszközökre a végrehajtási rendelet az európai irányelveknek megfelelően külön kitér és üzemeltetésüket várhatóan lazább szabályokhoz köti majd.
A konferencián szó esett még az állami célú felhasználók részére szervezett pilóta-tanfolyamok tematikájáról, valamint az első akkreditált UAV-pilóta képzésben résztvevő hallgatók is beszámoltak a tapasztalataikról.
Képek forrása: Lechner Tudásközpont / Kis Ádám